NOUTĂȚI

Zeci de elevi de la liceul „George Călinescu” din Capitală au fost testați în cadrul PISA

Compus de Redacția STAR

Șapte mii de elevi din țară sunt testați în cadrul Programului Internațional de Evaluare PISA. Elevii cu vârsta de 15-16 ani au completat la calculator un test la domeniile de bază: Lectură, Matematică și Științe. Anul acesta a fost introdus și domeniul inovativ – Învățarea într-o lume digitală, care stabilește capacitatea copiilor de a naviga, filtra și interpreta informații din mediul online.

La liceul Teoretic George Călinescu din capitală 42 de elevi, din clasa a noua au fost selectați aleatoriu pentru a p-articipa la testare. Elevii spun că testele au inclus exerciții care cer gândire critică, analiză și aplicarea conceptelor în contexte noi, dar mai puțin ceea ce învață ei la școală.

Alexa spune că a fost testată la Lectură și Științe, iar cea mai mare dificultate a întâmpinat-o la literatură. Adolescenta spune că nu a avut suficient timp pentru a finaliza unele iteme.

,,A fost o experiență nouă și nu am știut să gestionez timpul de exemplu la literatură care a fost primul subiect nu am reușit să îl termin, era un text și întrebări bazate pe textul cela, după asta era alt text și nu puteam și nu puteam să revin la textul anterior”.

,,Mie mi-a căzut subiectele știință și matematică, nu am întâmpinat greutăți dar a fost destul de obositor, bineînțeles că am aflat unele chestii noi, sincer erau chestii care nu am aflat de ele înainte dar cred că m-am descurcat”.

În acest an, elevii din Republica Moldova au participa la Programul Internațional de Evaluare PISA pentru a cincea oară. Prima dată tinerii au fost testați în 2009, iar de atunci rezultatele s-au schimbat de la un an la altul.

În 2009, țara noastră a obținut un scor mediu de 399 de puncte, iar până în 2022, rezultat a crescut cu 15 unități. În 2022 punctajele au scăzut cu 10 unități.

Potrivit Agenției Naționale pentru Curriculum și Evaluare, comparativ cu scorurile medii înregistrate la testarea PISA 2018, în 2022 cel mai scăzut punctaj a fost la citire/lectură – cu 13 puncte, urmat de știință cu -11 puncte, iar la matematică punctajul mediu a scăzut cu șapte puncte. Profesorii explică acest decalaj prin prin faptul că în pandemie lecțiile au fost organizate online și au afectat negativ performanțele academice ale elevilor.

,,Matematica este o disciplină, ai rezultate doar atunci când ai luat creionul în mână, foaie în fața ta și tot ce știi și ce mai vrei să știi aplici pe această foiță, dar așa mergând pe stradă putem doar să învățăm tabla înmulțirii, dar toate problemele se rezolvă cu creta în mână și pe o tablă bună, cu străduință din partea elevilor și a profesorilor”, a spus profesoara de matematică, Ana Gangan.

,,În RM elevii citesc prea puțin, ceea ce ține de literatură elevii trebuie să citească într-un tempou mai rapid și să deducă informația să dea răspunsl mia rapid, iar când copii citesc mai puțin au probleme de a se exprima și de a deduce informația corectă să punem accent pe lectură, elevii să citească cât mai mult, ca să poată integra aceste surse, idei în viața de zi cu zi”, a spus profesoara de limba și literatura română, Lucia Ciobanu.

,, -Șase plus trei este nouă, 9 de înmulțit cu trei e 27 cm pătarăți”.

Testarea PISA, este organizată o dată la trei ani și este condusă de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică. În acest an, la testarea PISA, care se va încheia în data de 16 mai vor participa 90 de țări. La Ultima testare PISA din 2022, cele mai bune rezultate le-au înregistrat elevii din Singapore. Aceștia s-au clasat pe primul loc la toate categoriile, obținând scoruri semnificativ mai mari, în medie, decât toate celelalte țări și economii participante la PISA. Moldova s-a clasat în 2022 pe locul 45 din 81 de țări, în urma Bulgariei, Mongoliei, Kazahstanului, României.

Despre autor

Redacția STAR

Lasă un comentariu