Mediul de afaceri din Republica Moldova traversează o perioadă dificilă din cauza războiului din Ucraina și a avantajelor pe care le oferă țările vecine, precum România, a declarat Sergiu Harea, președintele Camerei de Comerț și Industrie a Moldovei în cadrul emisiunii „Factor Economic” de la NEXT TV. Pentru a atrage investitori străini, săptămânal sunt organizate evenimente și programe care pun față în față companiile autohtone cu parteneri internaționali și în cadrul cărora sunt identificate oportunități de dezvoltare.
Potrivit președintelui Camerei de Comerț și Industrie, Sergiu Harea, multor conaționali le este frică să revină acasă și să deschidă o afacere din cauza lipsei de forță de muncă. O situație care creează instabilitate pentru investitorii străini.
,,Mulți din antreprenori se gândesc ce o să se întâmple cu războiul din Ucraina. Alții se gândesc, uitați-vă, în România este mai mult ajutor care vine din partea Uniunii Europene, mai mult suport care vine pentru creșterea competitivității, credite mai ieftine. Și mulți dintre ei, pentru siguranță, își strămută businessul în România sau altă țară”.
Chiar dacă există strategii și programe elaborate, problema rămâne implementarea acestora, spun experții.
,,Zeci de strategii foarte bune, de ce nu lucrează aceste strategii. De fiecare dată întreb miniștrii. De ce nu lucrează strategiile pe care le elaborați cu așa efort”, a menționat Marin Gospodarenco, directorul executiv al Centrului de Analiză ,,Economica”.
,,Principalul, din punctul meu de vedere este cine implementează și cum se implementează aceste strategii. Iar aici monitorizarea și feedback-ul trebuie să fie discutat cel puțin la fiecare jumătate de an este primordial. De aceea, noi am creat această platformă proindustrie care anual o să invităm responsabilii din partea statului să ne informeze cum a fost acea strategie pe partea dezvoltării industriei implementată, care au fost făcute eforturile și care sunt rezultatele”, a adăugat Sergiu Harea.
Președintele Camerei de Comerț și Industrie spune că instituția are semnate acorduri de colaborare cu Camere din 78 de țări. Iar pentru a atrage investiții, săptămânal sunt organizate evenimente unde se discută proiecte internaționale, printre care Europe Enterprise Network.
,,O rețea care cuprinde 600 de puncte focale cu milioane de companii. Doi, va fi Manager Training Programs. Pregătirea tinerilor manageri în companiile din Germania. Și încă un program susținut de către UE. Iată aici vrem să vedem cum putem să punem față în față companiile autohtone cu cele de peste hotare pentru a atrage investiții”.
Emisiunea „Factor Economic”, realizată de directorul executiv al Centrului de Analiză „Economica”, Marin Gospodarenco, este difuzată vineri, la ora 20:00, la NEXT TV.