NOUTĂȚI

Primăria Chișinău întârzie realizarea taxării electronice în transport. Cei mai afectați sunt pasagerii: „E greu”

Compus de Redacția STAR

La aproape cinci ani de la anunțul privind lansarea proiectului-pilot pentru taxarea electronică în transportul public din Chișinău, autoritățile municipale bat pasul pe loc. Taxatorii încă sunt nevoiți să se strecoare printre oameni pentru a vinde bilete. Iar în locul unui sistem modern, Primăria a reușit doar să introducă bilete noi, cu elemente suplimentare de protecție. Abia după ce reporterul ONE TV a solicitat informații și comentarii, primarul Ion Ceban a ieșit public și le-a cerut subalternilor să pregătească urgent un concept și o foaie de parcurs, asta deși, timp de mai mulți ani, proiectul nu a avansat deloc.

În noiembrie 2020, primarul Capitalei, Ion Ceban, aflat atunci la primul său mandat, anunța cu mare fast, într-o postare pe Facebook, lansarea proiectului-pilot de taxare electronică în transportul public. El promitea că, începând cu ianuarie 2021, sistemul va fi testat pe câteva rute, cu echipamente electronice, iar angajații Regiei Transport Electric și ai Parcului Urban de Autobuze vor fi instruiți în acest sens. Totuși, la aproape cinci ani de atunci, nimic nu s-a schimbat.

,,Proiectul de taxare electronică în transportul public prevedea ca fiecare pasager să poată achita călătoria cu un card inteligent, ușor de reîncărcat la terminale sau prin alte dispozitive. Autoritățile promiteau un sistem comod și accesibil pentru toți, eliminând plata în numerar”, a afirmat Marina Papuc, jurnalistă ONE TV.

Echipa noastră de filmare a mers în transportul public pentru a vedea cum funcționează lucrurile. În orele de vârf, taxatorii abia reușesc să înainteze printre pasagerii înghesuiți.

,, Taxatoarea încurcă când sunt mulți pasageri. E greu și pentru dumneaei ca să umble prin troleibuz”, a relatat o pasageră.

,, E mai comod să nu umble cu banii…asta e cel mai bine, ca în țările europene”, a adăugat o altă pasageră.

,,Citesc și eu informațiile astea și mă mir că nu s-a implementat. Trebuie un pic mai organizat să fie”, a mai spus o femeie.

,,Consider că este o idee bună, ar fi de dorit ca acest proiect să fie implementat cât mai curând”, a povestit o altă femeie.

,,E mai bine. Eu am fost mai mult timp prin București și acolo doar mergi și ai achitat. Ți-ai cumpărat un carnet, ai depus o sumă oarecare de bani și ai trecut și ai achitat”, a subliniat o altă pasageră.

,,Eu cred că ar fi bine, deoarece în majoritatea țărilor europene, chiar și în metro este implementată chestia respectivă”, a adăugat o altă tânără.

Între timp, în loc de taxare electronică, au apărut doar bilete noi. Regia Transport Electric nu a oferit explicații privind necesitatea acestor modificări. Am încercat să obținem detalii de la viceprimarul Ilie Ceban despre stadiul proiectului, însă acesta nu a răspuns nici la apeluri, nici la mesaje. Ulterior, după ce ONE TV a solicitat informații și comentarii de la Primărie, primarul Ion Ceban a ieșit public și a cerut, în cadrul unei ședințe, elaborarea urgentă a unui concept și a unei foi de parcurs pentru taxarea electronică. Edilul le-a solicitat subalternilor să accelereze procesul, deși proiectul a stagnat ani la rând.

,, Noi avem șase ani de zile, de când tot tragem mâța de coadă în sensul ăsta. Nu vă supărați, înțeleg studii, înțeleg tot felul de lucruri, proiecte pilot care undeva funcționează, undeva nu funcționează. Bun?”, a afirmat Ion Ceban, primarul Chișinăului.

 ,,În prezent avem un proiect pilot pe ruta numărul 30 care este în derulare, urmează în următoarea perioadă să definitivăm soluția și să elaborăm caietul de sercini pentru implementarea acestui proiect”, a precizat Dorin Ciornîi, șeful interimar al Direcției Generală Mobilitate Urbană.

Implementarea sistemului de taxare electronică urma să fie realizată în bază de parteneriat public-privat.

Despre autor

Redacția STAR