NOUTĂȚI

Iniţiativa de a introduce tarife pentru parcările publice din Chișinău a provocat nemulţumirea cetățenilor

Compus de Redacția STAR

Mai mulți consilieri municipali, antreprenori, dar și locuitori ai Capitalei critică prevederile proiectului privind Regulamentul de organizarea și funcționarea a parcărilor și parcajelor în locurile publice din municipiul Chișinău, care este supus consultărilor. Nemulțumirile vizează lipsa de claritate privind metodologia de calculare a abonamentelor. Șeful Direcției Generale Mobilitate Urbană, Vitalie Mihalache, s-a abținut de la comentarii privind obiecțiile expuse și a dat asigurări că propunerile înaintate vor fi analizate.

,,Deblocarea va dura maxim trei ore. Mi-a fost un pic straniu că nu este informație ce o să fie dacă o să dureze mai mult. Omul și așa o să trebuiască să piardă trei ore în așteptarea persoanei care o să vină să deblocheze roata”, a spus Valeriu Guțu, locuitor al Capitalei.

Reprezentanții mișcării civice „Stopham” au criticat lipsa de informare din partea municipalității. Ei spun că locuitorii Chișinăului au nevoie de explicații clare privind implementarea proiectului și au sugerat ca aceste clarificări să fie comunicate pe rețelele sociale.

,,Nu doar să scrieți pe rețele că „Noi facem”, dar și să explicați ce faceți, ca oamenii să înțeleagă ce se întâmplă. În prezent, oamenii cred că parcările cu plata înseamnă 20 de lei/oră, două-trei mii de lei/lună. Toți au înnebunit. Nu e clar. Oamenii au intrat în panică”, a spus Stanislav Scurtu, reprezentant al miжсхкшш „STOP HAM”.

De asemenea, activiștii au avut întrebări legate de sancționarea șoferilor care nu vor plăti pentru locurile de parcare.

,,Nu este clar cum vor fi sancționați cei care nu vor achita, regulamentul prevede că organele competente îi vor sancționa, însă, din experiența noastră, putem spune că poliția reacționează greu. Regulamentul prevede că cei care au achitat online pentru parcare nu vor avea un tichet, cum se va verifică dacă omul a achitat online sau nu?”.

Un locuitor al Capitalei a propus municipalității să construiască parcări noi, fără a folosi spațiile existente.

,,Faceți loc pentru parcări cu plată, este foarte binevenit, făceți-le, nu folosiți locul public care deja este în scopul de a ridica bani și nu e garanția între ceea că, ulterior, acești bani o să fie folosiți și de cine. Faceți un proiect pilot, dar construiți ceva”.

Reprezentanții companiilor care oferă servicii de livrare au solicitat să fie scutiți de plata pentru parcare.

,, Avem trei motive de excludere: 1) Acest tip de companii ajută la bunăstarea economică, alte primării din Europa au aplicat excluderi similare și 3) aceste livrări nu durează mai mult de 25-30 de minute, ceea ce va fi peste cele 15 minute de gratuitate, însă sub limita de o oră”.

Consilierul municipal al Platformei DA Victor Chironda susține că organizarea consultărilor publice privind proiectul Regulamentului cu privire la organizarea și funcționarea parcărilor și parcajelor este formală, deoarece municipalitatea nu a oferit răspunsuri la întrebările cetățenilor.

,,Ce folos că noi facem parcări cu plată dacă noi cu o mână încercăm să facem regulă în parcări și cu altă mână în stânga și în dreapta permitem autorizații sau permitem construcții care au zero locuri de parcare în general și ambuteiăm și mai tare anumite zone din oraș. Nu este clar cine până la urmă va fi administratorul acestui sistem, dar înțelegem, se presupune că va fi Direcția, în regulament scrie că DGMU sau altă autoritate împuternicită în acest sens, dar care este acea autotitate împuternicită.

Consilierul municipal a criticat mecanismul de gestionare a parcărilor cu plată.

,,Oamenii care vor plăti trebuie să știe exact, dar eu plătesc acești 50 de lei pe parcare, dar eu știu că din banii ăștia vor fi create locuri de parcare adiționale, parcăti multietajate și așa mai departe”.

Vicepreședintele fracțiunii PSRM în Consiliul Municipal Chișinău, Alexandr Odințov, a declarat că tarifele pentru parcare pe care intenționează să le aplice Primăria Chișinău sunt practic ca în țările europene și sunt prea mari pentru veniturile locuitorilor Capitalei.

,,Abonamentul anual în Amsterdam costă 700 de euro, în Germania de la 200 de euro până la 600 de euro, oare moldovenii și chișinăunenii sunt atât de bogați ca să achite de la 14.000 până la 28.000 de lei? Cred că este exagerat, trebuie să luăm în calcul și posibilitățile financiare ale chișinăunenilor”.

Proiectului Regulamentului urmează a fi definitivat până în luna septembrie.

,,Ne străduim după audieri, într-un termen de zece zile, să finalizăm sinteza acelor propuneri şi ajustări care vor fi necesare, după care vom demara procesul de consultări cu autorităţile sub aspect de expertiză şi planificăm pe parcursul lunii septembrie să ne putem adresa către Consiliul Municipal pentru înaintarea proiectului spre examinare și aprobare”, a spus Vitalie Mihalache, șef Direcția Generală Mobilitate Urbană, Primăria CHișinău.

Locuitorii capitalei ar urma să scoată bani grei din buzunare pentru a-și putea parca mașinile pe străzile orașului. Conform proiectului unui regulament elaborat de Primăria Chișinău, șoferii vor putea alege să achite parcarea pe oră sau să-și facă abonamente pentru perioade de la șapte zile până la un an. Cele mai mari tarife vor fi în sectoarele Centru și Râșcani, unde un abonament anual ar putea ajunge să coste aproape 29 de mii de lei. Tarifele pentru parcări urmează să fie aplicate între orele 8 și 18:00, iar seara, în weekend și în zilele libere, aceste parcări vor fi gratuite.

Despre autor

Redacția STAR

Lasă un comentariu