NOUTĂȚI

Din 23 ianuarie, avioanele vor putea ateriza și atunci când va fi ceață densă

Compus de Redacția STAR

Ceața nu va mai fi un obstacol pentru avioane. Din 23 ianuarie, aeroportul a pus în funcțiune un sistem de aterizare instrumentală. Astfel, piloții, ghidați de angajații aeroportului, vor putea ateriza și decola chiar și pe vreme rea, lucru ce va reduce întârzierile și disconfortul pasagerilor. Sistemul a costat peste un milion de euro, precizează reprezentanții MOLDATSA.

,,Toți operatorii aerieni sunt informați, sunt înștiințați și sistemele lor de navigare care deja știu că pot să aterizeze cu pista 08 în Aeroportul Internațional Chișinău cu sistemul automat de aterizare INSCA-3, ceea ce va permite operatorilor aerieni să aterizeze, să nu aștepte și să nu fie redirecționați în timp de ceață intensă pe aeroporturile de alternativ”, a spus Sergiu Gheorghița, șef Direcția Managementului Traficului Aerian MOLDATSA.

,,Modernizarea include transmițătoarele de ultima generație, antenele special proiectate de a lucra în condițiile meteo nefavorabile și sistem de modernizare și control integrat”, a spus Veaceslav Stratan, șef comunicații, Navigație și Supraveghere MOLDATSA:

Sistemul furnizează piloților informații precise despre direcție și altitudine în timpul aterizării, chiar și atunci când vizibilitatea este aproape zero. Utilizarea acestei tehnologii depinde, de asemenea, de nivelul de pregătire al echipajelor și al companiilor aeriene, precizează specialiștii.

,,Acum putem să aterizăm în siguranță la vizibilitate de până la 75 de metri pe orizontală și mai mai jos de 30 de metri pe verticală. Asta, practic, vă dați seama la viteza de aterizare de 250 km la oră care vine avionul, e o procedură destul de dificilă care presupune la maximum antrenare și pregătire”, a spus Serghei Burduh, directul Departamentului Operațional.

Pasagerii spun că au încredere în piloți, iar odată ce aeroportul a fost dotat cu acest sistem inovativ, piloții vor putea face față dificultăților.

,,Am încredere în profesionalismul piloților noștri. Zburăm cu plăcere. Ne dezvoltăm, avansăm”.

,,Dacă ne garantează siguranță, atunci trebuie să funcționeze”.

,,Este dispecerul, care trebuie să știe cum e anotimpul, se poate de zburat, nu se poate de zburat, noi ne suim și ne ducem, nu știm unde și cum, ceea ce se petrece pe afară”.

,,De câteva ori ni s-a întâmplat să venim la aeroport și să ne anuleze cursa. Plecam acasă și reveneam și așa de două ori. Dacă se întâmplă ceva grav atunci mai bine să renunțăm la zbor, iar dacă avem vreo urgență, trebuie să zburăm și dacă plouă sau ninge asta nu trebuie să ne împiedice”.

,,E necesară, e foarte bine. E siguranță la oameni, foarte bună siguranță”.

,,Am văzut un video în care se arăta cum avionul aterizează și se iluminează pista, iar pe timp de ceață nu se vede pista. Cred că va fi mult mai sigur”.

Proiectul a fost implementat de Aeroportul Internațional Chișinău și MOLDATSA.

Despre autor

Redacția STAR

Lasă un comentariu