NOUTĂȚI

Din 2026, modul de calcul al prețului biletelor pentru transportul interurban și internațional va fi modificat. Vor fi majorări cu până 20%

Compus de Redacția STAR

Guvernul dă mână liberă transportatorilor să majoreze tarifele cu până la 20%, în cazul în care nu își acoperă cheltuielile și pot aduce dovezi în acest sens. Noua metodologie de calculare a prețurilor pentru transportul interurban și internațional a fost aprobată de Cabinetul de miniștri și va intra în vigoare din 1 martie 2026. Aceasta prevede o formulă flexibilă, care ține cont de costurile reale ale operatorilor, dar și de condițiile oferite pasagerilor. Schimbarea îi îngrijorează pe pasageri, care spun că scumpirile îi vor lovi direct în buzunar.

,,Noi am întrodus coeficientul la stabilirea prețului care se schimbă de fiecare dată, prețul motorinei, s-a inclus reparațiile care noi le facem, în plus s-a întrodus metodologia noua de calcul care prevede ca să ia în calcul, când se va face prețul categoria, dacă are aer condiționat, n-are aer condiționat sau este o mașina electrică. Noi facem lucrurile care o să fie mult mai favorabile pentru cetățenii din RM”,
a menționat ministrul Infrastructurii, Vladiir Bolea.

Echipa ONE TV a discutat cu unii șoferi de microbuze și pasagerii acestora. Conducătorii auto se tem că o eventuală majorare a tarifelor va duce la scăderea numărului de pasageri.

,,De unde omul cela are ca să plătească drumul ca să duce acasă. El vine, muncește la pământ la țară și vine la oraș să mai plătească comunale s-aducă copii la școală și deunde să plătească, dacă n-are?”.

,,De câștigat șoferul n-are – să scade călători, pentru că omul se gândește dacă să dă 50 de lei pentru un bilet, dacă el ca să vină la Chișinău trebuie să gândească bine, când să vină, cum să cumpără tot într-o zi și o luna de zile să nu mai vină”.

Unii pasageri afirmă că, deși scumpirile vor fi resimțite, nu au altă alternativă de deplasare.

,,Tot lumea grăiește ca să scumpească, acum 50 dar o să fie 60-70. – Dvs ce părerea aveți? – Tot o să-mi pare, dar dacă o să am nevoie să vin la bolnița, trebu să vin, dar așa ca să vin să plimb – nu”.

,,Ce o să facem dacă o să scumpească? Dacă o să scumpească, să dăm. N-avem ce încotro. Pensiile îs mici, foarte mici. – Și cât de des călătoriți? – Foarte rar, eu am fost la un medic acuma. Dar așa nu venim deloc”.

Președintele Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto, Oleg Alexa, afirmă că transportatorii susțin această reformă, pe care o solicită de mai mult timp.

,,E clar că tarifele nu pot să rămâne la nivelul care este, pentru că la nivelul care este s-arătat încotro moare ramură, dispar serviciile transport, apar tot mai multe sate la care leegătura cu centrul raional sau Chișinău nu mai există prin autobuse. Dar eu acum o să evit să vă dau o cifra finală. De ce? Pentru că conform metodologiei aceste aprobate astăzi ea va întra în vigoare la 1 martie 2026”.

Până la sfârșitul anului, Agenția Națională Transport Auto și autoritățile locale din toate raioanele vor colecta date despre numărul pasagerilor, costurile de operare și frecvența curselor. Pe baza acestor informații va fi aplicată noua metodologie.

,,Metodologia care a fost aplicată din 2007, din păcate nu a permis agenților economici, că avem în jur de 700 și ceva de agenți economici care acordă servicii transport public în comun, să acumuleze venituri care le-ar fi permis la rândul lor să cumpere o tehnica nouă sau să dezvolte. Noi cu toții suntem cetățenii RM și noi cunoaștem calitatea transportului și serviciilor care sunt acordate cetățenilor RM”, a adăugat Bolea..

Despre autor

Redacția STAR