NOUTĂȚI

Costurile de reabilitare a podului din strada Mihai Viteazul au crescut de trei ori în jumătate de an

Compus de Redacția STAR

Lucrările de reabilitare a podului rutier de pe strada Mihai Viteazul devin tot mai costisitoare și mai întârziate. În doar șase luni, valoarea proiectului a crescut de trei ori, pe fondul ajustărilor necesare și al creșterii prețurilor pentru materiale. Deși inițial autoritățile promiteau finalizarea în aprilie, termenul a fost din nou amânat, iar acum se vorbește despre mijlocul verii. Șoferii, însă, sunt sceptici cu privire la noua promisiune. Conducătorii auto spun că s-au obișnuit deja cu întârzierile și își rezervă timp suplimentar pentru ambuteiaje.

În 2020, autoritățile estimau că reparația podului urma să coste până în 60 de milioane de lei. Au fost organizate cinci licitații până a fost selectată o companie care să se ocupe de lucrări, doar că la un alt preț. Un raport publicat de Centrul Național Anticorupție a constatat că valoarea contractului pentru reabilitarea podului a fost majorată de trei ori, până la 110 milioane de lei.

Majorarea prețurilor în contracte depinde de buget și de decizia autorităților. Centrul Național Anticorupție notează însă că, potrivit unei hotărâri de guvern, deși operatorii economici pot solicita ajustări, acceptarea acestora nu este obligatorie. L-am sunat pe șeful interimar al Direcției Mobilitate Urbană a Primăriei Chișinău, Dorin Ciornîi, pentru a-l întreba de ce a fost ajustată valoarea contractului, dar el nu ne-a răspuns la telefon.

Au fost schimbate în repetate rânduri și termenele de finalizare a proiectului. Dacă inițial se vorbea de sfârșitul anului 2023, ulterior de toamna lui 2024. Însă primarul Capitalei a fixat un nou termen.

,,Contractul cu antreprenorul prevede finalizarea lucrărilor până în aprilie 2025”, a spus primarul Capitalei.

Ulteior, inginerul tehnic al companiei care realizează proiectul de reabilitare a podului, Mihail Condrea, a declarat că a doua bandă de circulație va fi deschisă în luna iunie-iulie 2025. Întârzierile fiind cauzate de condițiile meteo și modificările operate la proiect. Primarul Ion Ceban refuză să confirme oficial că lucrările nu vor fi gata în aprilie, așa cum a promis.

,,Când vor fi finalizați termenii, vom discuta despre acest subiect”.

Șoferii care traversează zilnic zona spun că au pierdut orice speranță că lucrările se vor încheia la timp și consideră că traficul îngreunat a devenit deja o rutină inevitabilă.

,,Scump, scump și nu se țin de termenii de dare în exploatare, că tot se întinde, peste un an, peste doi și iată, câteva ore pe zi le petrecem în colo și înapoi, în ambuteiaj”.

,,Trebuie de verificat devizul de cheltuieli și contractul. Lucrările sunt prea lente. Eu cred că în trei ani noi puteam să construim un pod nou”.

,,Se putea și mai repede de făcut, cred eu. Dacă să mă exprim cenzurat, atunci n-am cuvinte”.

Lucrările de reparație a podului Mihai Viteazul din capitală au început în luna iulie a anului 2022. Acesta reprezintă o magistrală de interes sectorial, cu șase benzi de circulație și două trotuare pietonale, având o lungime totală de 300 de metri și o lățime de 26 de metri. Podul a fost dat în exploatare în 1974.

Despre autor

Redacția STAR

Lasă un comentariu