Covor roșu pentru șoferi. Cele mai aglomerate străzi din capitală au prins culoare pentru siguranța pietonilor. Autoritățile Capitalei au alocat șapte milioane de lei din bugetul municipal pentru aplicarea unui nou marcaj rutier la trecerile de pietoni din Chișinău. Specialiștii afirmă că acesta nu este prevăzut în regulamentul circulației rutiere, iar șoferii și pietonii au păreri împărțite despre utilitatea lui. Echipa ONE TV a decis să testeze noul marcaj rutier.
Așa numitele covoare roșii au apărut deja și pe străzile din sectorul rascani al capitalei. marcajul a fost aplicat și pe strada miron costin, lîngă Liceul Teoretic Mihail Kogălniceanu, pe ambele părți ale trecerii de pietoni cu o lungime de aproximativ 20 de metri și cu o suprafată abrazivă. Atfel conducătorii auto reușesc sa oprească in timp util la zebra.
Șoferul ONE TV, Anatol Crăciun, nu a ezitat să testeze covorul roșu. El consideră că marcajul trebuie îmbunătățit.
„Când am ajuns am frânat puțin și este legătură cu banda aceasta roșie dar ar fi de dorit niște benzi pietonale cum se face și în alte țări cu vibrație, să simți că ai ajuns la pietonală”.
Șoferii salută inițiativa autorităților și speră că numărul accidentelor cu implicarea minorilor se va reduce.
„Încercând aceste benzi așa să le zicem ceva interesant, s-a simțit ceva sub roti adăugător la asfalt, în timp de frânare în timp de urgență se mai întâmplă că nu vezi pietonul, te ajută să micșorezi distanța de frână”.
„Se simte că trebuie de lăsat acceleratorul și trebuie de frânat un pic. Șoferii vor fi mai atenți? Precis că o să fie mai atenți fiindcă culoarea roșie atenționează că e obstacol în față. Se va micșora și numărul de accidente ? Sperăm”.
Pietonii au păreri împărțite; unii le consideră binevenite, în timp ce alții afirmă că sunt inutile.
„Toată vopseaua asta e zero, mergi parcă e mult sânge și te irită și folos din ea nu e, că doar te preîntâmpină e absolut zero. Ar trebui alte soluții de interprins? Da. Care ar fi? Ați văzut pe Florilor valurile mari, copii merg liniștiți aici te temi, fata tranversează aici la școală și o duc peste drum”.
„E bine că sunt aici lingă liceu foarte mulți copii vin, vin și copii mici și știm că copii mici sunt mai neatenți și pentru mașini e un ajutor că nu toți văd zebra sau semnul acesta ascuns printre copaci, cred că sunt utile”.
„Eu le înțeleg că sunt ca benzi de avertizare oprește, fii atent , scade din viteză. Ar trebui în toate sectoarele și în pulus și iluminație special, roșie, infraroșie, să se vadă, să atenționeze”.
Experții susțin că 40 la sută din accidentele din orașul Chișinău se produc cu implicarea pietonilor. Astfel, marcajele de culoare roșie sunt considerate eficiente pentru a atrage atenția conducătorilor auto.
„Materialul roșu pune în atenție sporită pe șoferi și pulus datorită specificului fizico chimic al materialului, fizico-mecanice se mărește aderența cauciucului în drum și spațiul de oprire față de variant obișnuită. Una din funcțiile de bază în sistemul de iluminare în orice localitate inclusive orașul Chișinău este de mărit câmpul visual pentru cultura auto așa numită securitate publică, inclusive în circulația rutieră. 09.39 MUSCA 09.45 aici nu se cere ca marcajul să fie roșu și fluorescent”, a declarat Victor Ceban, șef departament transport, UTM.
Primăria îşi propune ca, până la începutul noului an şcolar, să aplice astfel de marcaje în apropierea mai multor instituţii de învăţământ, dar şi pe cele mai aglomerate străzi din oraş.
ȚA fost conceput pentru a fi aplicate în zonele unde sunt foarte multe tranversări de către modurile vulnerabile de transfort, precum: oamenii cu dezabilități, precum oamenii vârsnici, elevii și copii care fregventează grădințele și școliile, deci în apropierea instituților de învățământ. Aceste marcaje la moment sunt aplicate pe strada Cuza Vodă, strada Braniștii, urmează a fi aplicate pe Mircea Cel Bătrân, pe Sarmizegetusa și pe alte loicații care vor fi ulterior, indentificate cu organul poliției rutiereȚ, a declarat Dumitru Ceban, șef adjunct al DGMU a Primăriei Chișinău.
Potrivit poliției, de la începutul anului s-au produs 122 de accidente pe trecerea de pietoni, în care patru persoane și-au pierdut viața, iar 121 au fost rănite.
Lasă un comentariu