NOUTĂȚI

Aproximativ o treime din apelurile primite la 112 nu vizează situații de urgență

Compus de Redacția STAR

Semnal de alarmă de la Serviciul 112. Aproximativ o treime din apelurile primite nu vizează situații de urgență. Oamenii solicită ajutor când li se strică telefonul, când nu au curent, bani, sau chiar dacă doresc să li se facă legătura cu o televiziune. Între timp, la celălalt capăt al firului pot fi oameni în situații critice, unde fiecare clipă contează, precum accidente rutiere sau incendii. Apelul lor ajunge cu întârziere la operatori din cauza celor care ocupă nejustificat liniile de urgență

,,Acum a fost simultan transmisă informația către ambulanță și poliție. Imediat o să iau legătura cu colegii noștri de la dispecerat ca să urgentăm cazul dvs. Așteptați vă rog intervenția”.

Operatorii serviciului 112 spun că situația este, într-adevăr, alarmantă. Zilnic, la nivel de țară, sunt recepționate, în medie, 7.000 de apeluri. 35% dintre ele sau aproximativ două mii, nu reprezintă cazuri urgente.

,,Chiar astăzi un fost deținut, mă rog așa afirma el, ca este un fost deținut, solicita intervenția poliției pentru a fi transportat în centrul raionul întrucât dumnealui avea o ședință de judecată”.

,,Nu am lumină, de ce eu nu am lumină , vecinul are lumină, eu nu am. Nu știți cum să iau legătura cu un post de televiziune”.

Astfel de apeluri blochează liniile și întârzie intervențiile pentru persoanele care au nevoie imediat de ajutor și a căror viață este în pericol.

,,În timpul ăsta chiar se ocupă linia, poate fi că cineva chiar are o situație foarte gravă și să aștepte și să nu poată să ajungă la numărul de urgență, pentru că în sistem intră apelurile în ordinea intrării în sistem. Deci primul care e apel intrat, acela și este deservit și operatorul este obligat ca să răspundă la toate solicitările, pentru că este o linie de urgență”, a spus comunicatoarea serviciului 112, Ana Carpovici.

Astfel, există un protocol special care este aplicat unui număr de telefon care sună abuziv, timp de 24 de ore.

,,Se explică de câte ori este nevoie. Dacă dumnealui sună repetat, sunt mecanisme de a bloca acel număr și ulterior o să trebuiască să asculte un mesaj audio, preînregistrat, precum ca ați sunat abuziv, sunteți pasibil de o pedeapsă, și ulterior dacă are nevoie, apăsând careva butoane care se comunică acolo, în acel mesaj preînregistrat, are posibilitatea de a intra într-o coadă separată și noi vedem ca aceasta persoană a sunat de mai multe ori, din careva motive a fost rejectat”.

Daniella Misail-Nichitin, ministra Afacerilor Interne spune că mai nou, la serviciul de urgență sunt frecvente apelurile false care utilizează inteligența artificială, iar autorii acestora sunt mai greu identificați.

,,Chiar ultimele zile am înregistrat mai multe apeluri în care se folosesc roboti, sau se folosește inteligența artificială pentru a transmite anumită informație care este falsă. Bineînțeles că atunci când este utilizat un număr de telefon mobil în spatele căruia este o persoană, identitatea căreia poate fi stabilită, este mult mai ușor de tras la răspundere”.

În acest context, operatorii recomandă cetățenilor să sune responsabil la serviciul de urgență.

,,Să nu abuzeze de acest serviciu. Serviciul 112 este pentru a vă ajuta când vă este pusă viața în pericol, bunurile sau mediul înconjurător”.

În 2024 au fost înregistrate circa 930 de mii de apeluri care nu reprezentau o urgență, iar de la începutul anului curent, numărul apelurilor nejustificate a ajuns deja la aproximativ 460 de mii.

Despre autor

Redacția STAR