Peste 50 la sută din populația angajată în câmpul muncii din Republica Moldova suferă de diverse boli profesionale. Specialiștii în sănătate afirmă că acestea sunt provocate de pozițiile incorecte la locul de muncă, condițiile nefavorabile, expunerea la radiații sau substanțe chimice, factori care pot duce la consecințe grave asupra sănătății sau chiar la deces. De asemenea, deseori angajații nu sunt informați de angajatori despre condițiile în care vor trebui să muncească. Astfel, Agenția Națională pentru Sănătate Publică și-a propus, în premieră, să organizeze o campanie cu genericul „Sănătatea lucrătorilor – economie eficientă a statului”, în cadrul căreia va informa angajații și angajatorii din țară despre factorii de risc de la locul de muncă, precum și despre importanța adoptării unui stil de viață sănătos și îmbunătățirea condițiilor de muncă.
,,Numărul de accidente în țara noastră anual se înregistrează 500-700 în funcție de an, respectiv cazuri mortale parvin anume la construcții. Desigur că în ramura construcții sunt diverse dar trebuie să evaluăm factorii de risc, întâi de toate factorii de risc sunt cei fizici, temperaturi joase, temperaturi ridicate, curenți de aer umiditate scăzută, zgomot vibrație în așa cazi sunt atestate și îmbolnăviri prin bolii respiratorii’’, a spus Iurie Pînzaru, șef Secție Sănătatea Ocupațională, Siguranță Chimică și Toxicologică, ANSP.
Specialiștii în sănătate afirmă că printre bolile profesionale frecvente se numără cele musculo-scheletale.
,,Cel mai des suntem la locul de muncă într-o poziție statică în fața unui calculator fără pauze. Pe lângă aceste boli mai sunt aparatului vizual fiindcă deseori aflându-ne în fața unui calculator fără pauze reglementate avem diferite boli ale aparatului vizual și boli ale sistemului nervos, fiindcă oboseală , stresul’’, a spus Elena Apostol, medic specialist Sănătatea Ocupațională, Siguranță Chimică și Toxicologică, ANSP.
Timpul de muncă și pauzele nu sunt respectate în țara noastră, afirmă experții. Astfel, un angajat nu ar trebui să muncească mai mult de 8 ore pe zi, iar pauza ar trebui să fie acordată de două ori pe zi, plus pauza de prânz de 30 de minute.
,,Organizația Mondială a sănătății dacă vorbim de activitatea fizică recomandă 150 minute pe săptămână cel puțin 30 minute pe zi dar noi vorbim de acea pauză activă că din cauza poziției de muncă, ergonomică impune poziții care ulterior influențează asupra sănătății, statutului angajatului, de aceea recomandăm pauze mici dar consecutive dar cu o periodicitate constantă’’, a spus Constantin Rîmiș,
expert în sănătate.
Oamenii spun că nu sunt suficient de bine informați despre măsurile de protecție.
,,Această lecție a fost una de împrospătare a cunoștințelor dar desigur că am aflat și lucru noi cum ar fi factorii la care suntem expuși și metodele care am putea combate acești factori. Trebuie să ne cunoaștem drepturile să informăm când avem aceste cazuri și șefi noștri să implementeze metode de siguranță’’.
,,Noi ca ingineri cadastrali la ieșirea în teren să fim protejați , să nu ieșim pe temperaturi înalte care pot provoca insolații pentru a efectua măsurătorile în teren trebuie să fim echipat corect purtând vestă reflectorizatoare și casă de protecție și lucru în birou trebuie să fie spațiul aerisit, să fie poziția la birou corectă’’.
Campania de informare se va desfășura timp de o săptămână.
Lasă un comentariu