NOUTĂȚI

Agenția de Investiții a lansat un program de granturi nerambursabile pentru companiile care vor să-și promoveze produsele în străinătate

Compus de Redacția STAR

Companiile din Republica Moldova pot primi sprijin financiar pentru a-și promova produsele peste hotare și a atrage parteneri internaționali. Agenția de Investiții și Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării au relansat programul BRIDGE Export, prin care oferă granturi nerambursabile firmelor care vor să își extindă exporturile. Fondurile pot fi folosite pentru participarea la expoziții, misiuni de afaceri, campanii de promovare, studii de piață și alte acțiuni menite să deschidă accesul pe piețe externe.

Programul este tuturor companiilor din Republica Moldova, indiferent de domeniu sau dimensiune. Directoarea Agenției de Investiții, Natalia Bejan, precizează că nu este obligatoriu ca firmele să fie membre ale unei asociații, însă propunerile trebuie transmise prin intermediul uneia.

Dosarele sunt colective, iar dacă proiectul este aprobat, companiile primesc finanțare pentru activitățile incluse. În acest an, statul a alocat peste 17 milioane de lei, iar Agenția de Investiții va cofinanța până la 40% din valoarea proiectelor, fără un plafon maxim per firmă.

,,Programul există de cel puțin din 2017, dar acum îl relansăm cu o capacitate mult mai mare. Ca să dau un exemplu, anii trecuți, noi nu aveam o capacitate mai mare decât 3-4 milioane de lei per an și acum pentru jumătate de an avem practic 17,5 milioane, deci respectiv vorbim despre o capacitate mult mai mare, plus asociațiile până acum nu puteau beneficia mai mult decât maximum 400.000 de lei. De data asta am scos plafonul maxim, deci lăsăm la creativitatea și la discreția lor să aplice pentru bugete și mai mari, atât timp cât pot cofinanța cel puțin 60% din costurile activităților pe care ei le propun”, a spus Natalia Bejan, directorul Agenției de Investiții.

În ultimii trei ani, Agenția de Investiții a finanțat 46 de activități de promovare a exporturilor, în valoare totală de peste 8 milioane de lei. Sprijinul a permis asociațiilor de business să participe la târguri internaționale, misiuni economice și evenimente de promovare care au deschis piețe noi pentru producătorii locali.

,,Noi suntem beneficiarii proiectelor de grant din 2017 și toate acțiunele pe care le-am setat pentru a crește capacitatea de export a industriei și a designerilor locali și a fabricilor din industrie sunt axate pe export și programele de la Agenția de Investiții ne-au ajutat foarte mult. Noi vorbim de misiuni de export, noi vorbim de expoziții B2B și B2C, noi vorbim de participarea la fashion show-uri internaționale și cel mai mare eveniment local pe care îl organizăm de modă”, a spus Marcela Lozovanu, directorul executiv, Asociația Patronală din Industria Ușoară.

,,Împreună cu Suportul Agenției de Investiții care a administrat acest administrat acest fond de promovare a exportului am reușit cu resurse destul de mici să obținem niște rezultate. Dacă cu 10 ani în urmă noi exportam în 11-12 țări fructe, în prezent peste 40 de țări”, a menționat Iurie fală, directorul executiv, Asociația ,,Moldova Fruct”.

,,Noi participăm de mai bine de opt ani la astfel de proiecte și experiența arată că ele sunt foarte binevenite. Producătorii noștri au reușit să iasă la piețele internaționale. Ne bucură foarte mult că este o nouă abordare a programului, este un buget mai mare”, a spus Eduard Scutaru, directorul Asociației Uniunea Producătorilor de Mobilă.

Înscrierile în cadrul programului BRIDGE Export sunt deschise până pe 3 septembrie.

Despre autor

Redacția STAR