NOUTĂȚI

Aeroportul POATE fi privatizat. Curtea Constituțională a declarat neconstituțional amendamentul în acest sens votat de 55 de parlamentari, în cadrul ședinței din data de 21 mai

Compus de Redacția STAR

Aeroportul Internațional Chișinău poate fi privatizat. Magistrații Curții Constituționale au anulat amendamentul în acest sens al deputatului PAS, Radu Marian, votat luna trecută de Parlament. Magistrații au dat curs sesizării depuse de reprezentanții Blocului Comuniștilor și Socialiștilor, adică ai Opoziției, invocând faptul că procedura de adoptare a legii a fost ignorată.

,,Prezenta hotărâre este definitivă, nu poate fi supusă niciunei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării și se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova”, a declarat judecătorul CC, Liuba Roșca.

Decizia a fost pronunțată în data de 20 iunie, dar examinarea sesizării a început în data de 16 iunie în lipsa președintelui Curții Constituționale, Domnica Manole. Autorii sesizării au fost luați la întrebări de magistrații prezenți, aceștia însă au răspuns evaziv.

,,Dumneavoastră spuneți că pentru aceasta este necesar avizul Guvernului, asupra acestor modificări? Că ar implica cheltuieli bugetare. Ați putea să vă pronunțați în ce constă aceste cheltuieli?”, a declarat magistratul CC, Nicolae Roșca.

,,- Onorată instanță noi invocăm mai mult faptul că oricare modificare care, de fapt invers, deci lista bunurilor care sunt nepasibile de privatizare a bunurilor și a întreprinderilor de stat, vreau să reiterez că se realizează de Parlament și în mod obligatoriu prevede anumite proceduri. Trebuie să fie însoțită de fundarea economică, socială și juridică, precum și cea legată de lipsa unor riscuri”, a declarat Victor Poleacov, reprezentantul BCS.

Sau chiar fără argumente concludente

,,– Pe lânga aceasta, completarea efectuată la articolul 13 din legea nr. 121 din 2007, ea în genere a fost propusă doar cu o singură zi înainte de a fi adoptată”.

,,Concret. Dumneavoastră săriți de la un subiect la altul, acum acesta este al doilea amendament, la el încă nu am ajuns. Deci dacă primul așa mi-ați răspuns atunci întrebări nu sunt”, a declarat judec[toarea CC, Liuba Roșca.

Radu Marian, deputat PAS și președinte al Comisiei economie, buget și finanțe, care a înaintat amendamentul a declarat pentru ONE TV că urmează să fie găsită o soluție privind includerea aerogării în lista bunurilor interzise privatizării.

,,Noi am adaptat amendamentul printr-o procedură accelerată ca să nu admitem riscuri la activele strategice ale statului. Nu este prima dată când Parlamentul adoptă astfel de amendamente prin proceduri mai accelerate. Am luat de decizia Curții, noi oricum o să aducem la bun sfârșit procesul de aprobare”.

Mai exact, Curtea Constituțională a invocat faptul că legea votată în data de 16 mai de Parlament a amendat, adică îmbunătățit legea din martie 2016 ,,privind aplicarea măsurilor restrictive internaționale” și legea din mai 2007 ”privind administrarea și deetatizarea proprietății publice”, iar ”atât legea modificatoare, cât și legile modificate sunt legi organice”, care se adoptă cu votul majorității deputaților aleși, după cel puțin două lecturi, dar în acest caz au fost votate doar într-o singură lectură, fiind încălcată în acest mod Constituția.

Expertul în justiție al comunității WatchDog, Alexandru Bot, susține că a doua tentativă să nu aibă aceeași soartă ca și prima trebuie respectate indicațiile Curții Constituționale.

,,Poate veni cu un nou proiect legislativ care să respecte ceea ce a fost indicat de către Curte, respectiv această opțiune să fie discutată în două lecturi de către deputați să fie votat corespunzător –asta ar fi soluția”.

Amendamentul la proiectul de modificare a legii privind aplicarea măsurilor restrictive internaționale a a fost adoptat în a doua lectură de 55 de deputați. Acesta prevedea că Întreprinderea de Stat „Aeroportul Internațional Chișinău” să fie inclus în lista bunurilor nepasibile de privatizare, dar și că pistele de decolare și de aterizare, căile de rulare și platformele pentru îmbarcare și debarcare și alte obiective ale infrastructurii aeroportuare aparțin statului.

De asemenea, Agenția Proprietății Publice, în calitatea sa de fondator, va putea soluționa dificultățile apărute în procesul de desfășurare a licitațiilor pentru selectarea spațiilor comerciale din incinta aerogării care a revenit în proprietatea statului după ce a fost din 2013 în gestiunea unei companii care fi controlată din umbră de oligarul fugar Ilan Șor.

Despre autor

Redacția STAR

Lasă un comentariu