NOUTĂȚI

Aderarea la Uniunea Europeană a contribuit semnificativ la îmbunătățirea sistemului de învățământ superior din România 

Compus de Redacția STAR

Aderarea la Uniunea Europeană a contribuit semnificativ la îmbunătățirea sistemului de învățământ superior din România. Aceasta este opinia mai multor rectori universitari și cadre didactice din România, intervievați de OneTV. Reprezentanții mediului academic au subliniat că, datorită apartenenței la UE, generații întregi de studenți români au acces la infrastructura educațională europeană. În același timp, investițiile de miliarde de euro făcute de UE în universitățile de peste Prut au contribuit nu doar la achiziționarea de echipament modern, ci și la creșterea burselor studențești și a salariilor profesorilor.

„Sunt investiții de miliarde de euro făcute în acești ani în universitățile din România, în toate domeniile. Vorbim de faptul că studenții români sunt astăzi primiți peste tot în Europa și revin acasă cu diplome recunoscute imediat fără nici-un fel de probleme. Că vorbim de faptul că profesorii noștri predau în universitățile europene, dar și profesori europeni sunt prezenți în universități din România. Vorbim de o creștere evidentă a calității învățământului superior, iar fără acest sprijin venit din partea UE România ar fi fost departe, iar tinerii noștri nu ar fi avut aceste avantaje de care vorbeam mai devreme”, a spus Mihnea Costoiu, rectorul Universității Politehnice din București.

„Spre exemplu numărul de mobilități a crescut foarte mult. Conectarea internațională a universităților românești s-a dezvoltat, s-a amplificat ceea ce a fost în beneficiul studenților care au putut să deruleze stagii în toate aceste universtități. De asemenea am avut o creștere a finanțării s-a tradus și într-o creștere a finanțării pentru bursele studenților, o creștere a finanțării pentru cadrele didactice. Aș menționa și posibilitatea de angajare mult mai facilă a absolvenților universităților românești în instituții din întreaga Uniune Europeană.”, a spus Sorin Cîmpeanu, președintele Consiliului Național al Rectorilor din România.

„Aderarea a fost un moment decisiv și fundamental în dezvoltarea noastră instituțională și mai ales în creșterea internaționalizării învățământului românesc. De exemplu la Cluj, unde avem cel mai mare număr de studenți străini, avem secții de limba engleză înființate cu 10 ani înainte de aderare. Momentul de cotitură a fost integrarea noastră europeană care a crescut semnificativ concurența candidaților proveniți din Uniunea Europeană și numărul studenților străini ceea ce a permis o dezvoltare instituțională remarcabilă a universității noastre”, a spus Anca Buzoianu, rectorul universității de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca.

Datorită internaționalizării, România se poziționează în prezent ca un hub regional educațional, a precizat pentru OneTV ministrul român al cercetării, Bogdan-Gruia Ivan.


„Este evident o schimbare de perspectivă foarte mare. Odată cu adoptarea sistemului Bologna avem tot mai mulți studenți internaționali, avem universități din România de exemplu Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș. Are în momentul de față studenți din aproape 30 de țări. Are extensii înafara țării la Hamburg în Germania. Internaționalizarea care vine odată cu o prezență la acest nivel dă un foarte mare plus întregului ecosistem. Apare o concurență foarte importantă și automat poziționează România ca și un hub regional”, a spus Bogdan-Gruia Ivan
ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării din România.

Profesorii universitari din România ne-au spus că, datorită racordării la standardele europene, calitatea învățământului a crescut, iar România poate fi un exemplu de bune practici pentru Republica Moldova în procesul de aderare la UE.

,,Cred că putem să prezentăm un exemplu de bune practici pentru Republica Moldova. Se vede prin numărul mare de studenți pe care îl avem. Spre exemplu Universitatea Dunărea de Jos are aproximativ 20 de mii de studenți. Este una printre cele mai mari universități din sud-estul României. Programele pe care le avem, domeniile științifice pe care le abordăm, partea de cercetare pe care o putem dezvolta în cadrul universității, centrele de excelență de cercetare pe care le avem, toate sunt cu deschidere europeană, ceea ce în procesul de preaderare al Republicii Moldova este o gură de oxigen’’, a spus Maricica Stoica, profesor universitar Universitatea „Dunărea de jos” din Galați.

,,Noi avem o vechime din 2007 și până acum decând suntem membrii ai Uniunii Europene. Și toate domeniile de activitate din România, inclusiv învățământul superior au fost auditate, au fost verificate, au fost analizate. Și toate golurile care existau între standardele europene au fost acoperite. 08:40 Condițiile pe care noi le oferim sunt standarde europene. Nu există diferențe între pregătirea profesională a unui student din Universitatea Maritimă din Constanța și o universitate europeană. Republica Moldova are potențial enorm, deci eu sunt fascinant enorm de potențialul pe care îl aveți dvs din punct de vedere al culturii, al dorinței de a merge spre bine, de a merge spre progres. Noi suntem foarte apropiați de simțirile dumneavoastră și de ceea ce doriți dumneavoastră pentru că și noi la un moment dat am trecut prin aceeași situație’’, a spus Șerban Berescu,
conferențiar universitar Universitatea Maritimă din Constanța.

,,Cred că un mare avantaj este acesta al internaționalizării. Și Universitatea din Petroșani face parte dintr-un consorțiu academic, alături de 8 universități. Studenții noștri participă la foarte multe conferințe mai ales prin Programul Erasmus Plus cu mobilități dese în toată Europa în universități consistente. Studenții noștri au posibilitatea să se dezvolte întreaga Europă’’, a spus Nicola Urnă, cadru didactic Universitatea din Petroșani.
În perioada aderării României la Uniunea Europeană, s-a înregistrat o creștere semnificativă a numărului studenților care au beneficiat de mobilități academice, în special prin programe precum Erasmus+. Înainte de aderare, în 2006, doar aproximativ 3.000 de studenți români participau la astfel de programe, însă până în 2024 numărul a crescut la peste 15.000 de participanți anual.

Acest material jurnalistic este realizat în cadrul proiectului „Promovarea avantajelor aderării Moldovei la UE prin exemplul experienței României”, finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova. Conținutul acestui material jurnalistic nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova. 

Despre autor

Redacția STAR

Lasă un comentariu