Ministerul Energiei a convocat luni o ședință cu reprezentanții SA Moldovagaz, SRL Chișinău-gaz, SA Energocom și ai operatorilor regionali de distribuție, după ce noile facturi pentru consumul de gaze naturale au scandalizat consumatorii. Mulți dintre ei s-au pomenit cu sume uriașe. Confuzia a apărut după ce compania de stat Energocom a preluat livrarea gazelor naturale către consumatori, în locul Moldovagaz. Ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a anunțat că în ultimele săptămâni au fost depuse aproape 30 de mii de plângeri. Potrivit explicațiilor oferite de Energocom, situația îi vizează pe consumatorii care nu au permis accesul la contoare, precum și pe cei care aveau plăți efectuate în avans.
Majoritatea consumatorilor au indicat în sesizările depuse date de consum exagerate în facturi, utilizarea pe scară largă a consumului estimativ și probleme legate de citirea sau funcționarea contoarelor.
ONE TV a încercat să afle de la cetățeni dacă trecerea de la Moldovagaz la Energocom le-a provocat dificultăți.
”Da, asta am observat și eu că am primit mai mult de cât s-o consumat. Dar n-am primit cu așa mult, că consum puțin. N-am sunat, nu m-am plâns, am plătit așa la poștă”.
”-Nu am atras atenția.
– Dar dacă comparați sumele, ați plătit mai mult sau la fel?
– Nu pot să vă spun. Nu analizez, cât timp îmi ajung bani, nu mă uit prea atent”.
Directorul interimar Energocom, Eugen Buzatu, a confirmat că instituția cunoaște problema și că aceasta ar fi fost cauzată de faptul că plățile în avans ale consumatorilor nu au fost încă transferate complet din conturile Moldovagaz către Energocom. În plus, la anumite intervale de timp, consumatorii sunt obligați să permită accesul furnizorului la contoare, lucru pe care unii nu l-au făcut. Aceste aspecte au generat diferențe în facturi.
”În prima lună, în luna octombrie, adică gazele livrate în septembrie, factura venită în luna în octombrie, încă nu au reușit să transfere achitările în avana a consumatorilor, iar în luna noiembrie pentru gazele livrate în octombrie, acest proces iarăși nu a fost finalizat în totalitate, care este finalizat deja și toată chestia asta, inclusiv cum v-am mai zis – accesul celor care citesc contoarele”, Eugen Buzatu, director interimar Energocom.
Buzatu a mai precizat că, din cei peste 800 de mii de consumatori ai Energocom, doar un procent mic s-a confruntat cu astfel de situații. La rândul său, directorul ANRE, Alexei Taran, a explicat că, atunci când furnizorul nu are acces la contor, acesta are dreptul temporar să calculeze consumul în baza datelor din anul precedent.
”Conform regulamentului de măsurare furnizorul poate estima aceste volumele consumate în baza consumului istoric din anul precedent, astfel dacă operatorul de distribuție nu au acces la contorul punctului de consum în fiecare lună ca să poată vedea exact consumul se permite conform regulamentului pe perioadă de nu mai mult de 3 luni includerea sumei estimative. Ulterior la momentul în care se verifică acest contor se corectează toată suma”, Alexei Taran, director ANRE.
Taran a subliniat că astfel de probleme îi afectează în special pe consumatorii care au început să utilizeze volume diferite de gaze față de anii anteriori. Ministrul Energiei, Dorin Junghietu, i-a convocat luni pe reprezentanții SA Moldovagaz, SRL Chișinău-gaz, SA Energocom și ai operatorilor regionali de distribuție cărora le-a cerut explicații pentru creșterea cu aproximativ 33% a numărului de consumatori trecuți în regim de plată fixă într-o singură lună și pentru dificultățile întâmpinate de cetățenii care nu pot transmite online indicii contoarelor și sunt nevoiți să meargă fizic la ghișee. Ministrul a mai solicitat prezentarea, în cel mai scurt timp, a situației actuale privind instalarea echipamentelor noi. Totodată, Junghietu a dat asigurări că, începând cu luna decembrie, cetățenii nu se vor mai confrunta cu astfel de neclarități.
”Au existat unele situații semnalate de oameni, dar având în vedere că ne aflăm într-o perioadă de tranziție de la un furnizor la altul, Energocom lucrează la corectarea acestor neconcordanțe. Ei au anunțat și public, într-o postare pe Facebook, că procesul de ajustare este în desfășurare și că nicio problemă nu va rămâne necorectată”, Dorin Junghietu, ministrul Energiei.
Din 1 septembrie, Energocom a devenit oficial furnizorul de gaze naturale pentru consumatorii finali, potrivit deciziei ANRE din 4 august. În aceeași perioadă, Moldovagaz a fost lipsită de licența pentru servicii similare, deoarece nu a respectat obligația de separare a activităților de transport și distribuție, introdusă în aprilie anul curent. Implementarea acestei măsuri era necesară în conformitate cu Pachetul Energetic III, condiție esențială pentru integrarea Republicii Moldova în UE.
Precizăm că Energocom a preluat aceste obligații până în aprilie 2026, iar Moldovagaz rămâne, până atunci, furnizorul de gaze pentru regiunea transnistreană.


