NOUTĂȚI

Aplicarea TVA la importul vehiculelor în Republica Moldova, începând cu 1 ianuarie 2026, ar putea fi amânată

Compus de Redacția STAR

Autoritățile au renunțat, cel puțin pentru moment, la aplicarea taxei TVA de 20 la sută pentru importul autoturismelor. Măsura, care urma să intre în vigoare din 1 ianuarie 2026, va fi amânată până la aderarea țării la Uniunea Europeană. Anunțul a fost făcut de deputatul PAS Radu Marian, după consultări cu Ministerul Finanțelor și Serviciul Vamal. Unii experți economici spun că statul va avea de pierdut, iar șoferii afirmă că mașinile sunt exagerat de scumpe și fără această taxă.

Legea a fost aprobată de Parlament acum doi ani și prevedea introducerea unei taxe TVA de 20% la importul autoturismelor, în locul accizelor calculate după capacitatea și vechimea motorului. Autoritățile susțin că mecanismele de aplicare a acestei taxe nu sunt bine definite.

,,Condiția de bază era ca să avem un cadru foarte clar de evaluare a valorii acestor autovehicule în sistemul informațional. Un proces prin care omul să știe din timp care este valoarea automobilului să introducă niște parametri într-un soft public și atunci la frontiere să știe mai mult sau mai puțin cât trebuie să plătească. S-au făcut niște progrese de a implementa acest sistem, doar că există în continuare riscuri ca evaluarea asta să fie făcută incorect”, a men’ionat deputatul PAS, Radu Marian.

Directorul Serviciului Vamal, Alexandru Iacub, afirmă că instituția era pregătită tehnic pentru noul sistem.

,,Una din țări ne-au oferit soluția cea mai bună. Este vorba despre un software care poate fi procurat și achitat anual. Chiar pentru un an ni l-au oferit gratis. El introduce datele și parametri autoturismului, chiar dacă are anumite probleme tehnice. Se face evaluare. Noi am avut și instruiri tehnice cu partenerii din străinătate, cu dezvoltatorii”.

Decizia de a amâna aplicarea cotei TVA de 20% a fost luată pentru a evita riscurile de corupție la momentul vămuirii automobilelor, explică ministra Finanțelor, Victoria Belous.

,,Dorim să creăm un proces sigur, clar și fără elemente coruptibile la momentul de vămuire a mașinilor. În procesul de implementare urma să ne ghidăm de valoarea prețului declarat de cumpărător și de datele din sistemele informaționale internaționale. Pentru a evita discrepanțele de opinii între Serviciul Vamal și contribuabili, am considerat oportun să amânăm aplicarea”.

Șoferii spun că prețurile la mașini sunt deja exagerate și greu de suportat chiar și fără TVA.

,,Dacă să luăm prețurile la mașini un pic îs exagerate, dacă ne uităm pe piață, prețurile sunt destul de mărișoare. Depinde de model, de cubatura la motor. Poate pe viitor o să-mi procur mașină, dar până ce nu”.

,,Foarte scumpe. Poate pentru diasporă poate nu, dar pentru noi care suntem aici pe loc îi tare scump”.

,,Îs tare scumpe. Și numai mașinile îs scumpe, dar tot îi scump”.

Fostul președinte al Asociației Importatorilor de Automobile, Constantin Beresteanu, spune că aplicarea TVA ar fi redus semnificativ importurile și ar fi afectat cumpărătorii finali.

,,În diferite formate s-a discutat ce ar aduce statului dacă ar fi TVA ori dacă nu ar fi aplicat TVA. Și până la urmă calculele au arătat că din punct de vedere economic ar fi bine de lăsat așa cum este la ziua de azi. Cumpărătorii aveau de pierdut, statul avea un câștig, dar nu chiar așa de mare cum au preconizat”.

Expertul economic Marin Gospodarenco susține că, în urma acestei decizii, statul va pierde din veniturile bugetare.

,,Autoritățile au vrut să evite un șoc fiscal într-un moment în care vânzările de autoturisme au crescut puternic în 2024 și 2025 în acești ani, de fapt, trebuia de prevăzut din timp că nu va fi un sistem informațional sau pe valoarea transparentă a valorii mașinii înainte de vămuire. Fapt pentru cumpărători vestea este una relativ bună, costurile rămân la nivelul actual, bazate pe accize și nu pe TVA, în special importurile de mașini noi și scumpe”.

Într-o analiză publicată în vară, expertul auto Constantin Mihalachi a arătat că aplicarea TVA ar fi dus la o creștere considerabilă a prețurilor.

,,Dacă mai rămâne pe stoc până după Anul Nou acest Duster mai vechi care începe de la 16.500 de euro, atunci un astfel de exemplar ar fi mai scump după Revelion cu 3.300 de euro. Mazda CX-30, prețul expus a acestei mașini este la reducere de la 30.100 la 26.500, iar iată după 1 ianuarie cu TVA inclus va costa 32.680 de euro. O să fie cu 6 mii de euro mai scump. La fel este și la cele electrice. Mașina asta acum costă 31.880 de mii de dolari. Vorbim despre un EX5, după Anul Nou, același model o să coste cu aproape 4 mii de dolari mai mult”.

Până la îmbunătățirea cadrului legal, taxa pentru mașinile importate va fi calculată după formula veche. În primele nouă luni ale anului trecut au fost importate aproximativ 43 de mii de automobile, iar în aceeași perioadă din acest an – 45 de mii.

Despre autor

Redacția STAR