NOUTĂȚI

Serviciul 112 și Poliția au introdus proceduri pentru gestionarea rapidă și corectă a apelurilor electorale

Compus de Redacția STAR

Apelurile la 112 privind incidentele din campania electorală se înmulțesc pe zi ce trece. Pentru a gestiona eficient aceste situații, Serviciul 112 și Inspectoratul General al Poliției au stabilit în premieră, noi proceduri. Scopul acestora este ca operatorii și echipajele de poliție să intervină rapid acolo unde situația o impune și ca toate cazurile să fie înregistrate și clasificate corect.

Numărul mare de apeluri cu tentă electorală a dus la implementarea noilor proceduri. Acestea vor permite o clasificare mai eficientă a apelurilor, iar dispeceratele de poliție vor primi informația exactă și corectă despre situația de urgență și tipul incidentului. Până acum, aceste apeluri erau înregistrate la alte categorii și nu permiteau realizarea unor statistici corecte.

,,În cadrul serviciului 112, au fost implementate anumite proceduri pentru ca să ușureze activitatea operatorilor legate de situațiile de incidente electorale sau cazuri electorale și ca poliția sau echipajul de poliție să intervină mai rapid. Astfel, noile proceduri prevăd ca în sistemul informațional automatizat, deci să fie introduși noi indecși de caz cu referire la situațiile cu tentă electorală”, a spus specialista în relații publice la serviciul 112, Ana Carpovici.

În această perioadă, operatorii Serviciului 112 sunt în permanentă legătură cu specialiștii Comisiei Electorale Centrale. Mulți cetățeni sună nu doar pentru a raporta incidente, ci și pentru a cere informații despre procesul electoral.

,,Personalul serviciu 112 a fost instruit de către reprezentanții Comisiei Electorale Centrale, prin care au fost informați situațiile când oamenii pot raporta situații de urgență legate de incidente electorale, în ce situații este necesar ca să intervină poliția și atunci când este solicitări legate de informare, precizare, vor fi direcționați la un număr de telefon sau linia verde deschisă de către CEC”.

Apelurile privind incidentele legate de campania electorală au început cel puțin acum două săptămâni. Zilnic sunt recepționate zeci de apeluri despre corupere electorală, altercații, conflicte, amplasarea cortului neautorizat, spun operatorii 112.

,,De acum când s-a început campania electorală tot mai des avem apeluri de la cetățeni din motiv că sunt deranjați. Cineva găsește în cutiile poștale diferite pliante, ziare, materiale electorale. Dacă primesc de la partidul pe care ei nu sunt adepți, sunt, deci careva sunt indignați. Sunt persoane care merg pe stradă și sunt indignați de panouri electorale. Sau corturi amplasate. Chiar dacă nu este o încălcare, ei ne sesizează pe noi. Deci să verificăm dacă este autorizat acest cort sau ceva din genul ăsta. Și noi respectiv facem fișe de poliție”, a spus Maxim Melnic, operator 112.

Cazurile raportate includ și sesizări privind luarea de mită pentru vot. Operatorii 112 le înregistrează și le transmit poliției cu indexul „coruperea alegătorilor”.

,,Avem apeluri în care cetățenii ne informează despre luare de bani, luare de mită, că au văzut sau au auzit că vecinul sau careva rude au primit bani pentru a-și expune votul. Noi înregistrăm, transmitem la poliție. Deja ca index este coruperea alegătorilor. Mai avem și informații despre mesaje primite, de peste hotare, îndeosebi de la Moscova”.

Recent, Centrul Național Anticorupție și Comisia Electorală Centrală au pus la dispoziție o linie fierbinte destinată raportării cazurilor de influențare financiară ilegală a alegătorilor în contextul alegerilor parlamentare din 28 septembrie.

,,Împreună cu instituțiile abilitate am introdus mai multe acțiuni, inclusiv această linie verde de raportare a acelor cazuri de eventuale situații de corupere electorală, fie oferire, fie recepționare sau acceptare de corupere și, respectiv, îndemnăm toți cetățenii ca să sesizeze la această linie cazurile pe care le sunt cunoscute”, a spus președinta CEC, Angela Caraman.

Cetățenii care au informații despre influențarea votului sunt post suna și la linia fierbinte a CNA, disponibilă 24/24 la numărul (+373) 78 710 116, inclusiv din străinătate prin apel, SMS sau aplicațiile Viber, Signal, Telegram și WhatsApp. De asemenea, poate fi folosită Linia Națională Anticorupție – 0800 55555, apel gratuit de pe teritoriul Republicii Moldova.

Despre autor

Redacția STAR