Partidele apelează tot mai des la serviciile influencerilor pentru a-și promova anumite narative. De exemplu, în ultima perioadă, trei tineri populari pe rețeaua TikTok au mers într-o excursie organizată sub sloganul „Mândria Moldovei” și au publicat filmulețe cu tentă politică. Potrivit experților, aceștia ar fi promovat, indirect, partidul Victoriei Furtună, politiciana susținută din umbră de fugarul penal Ilan Șor. Doi dintre influencerii vizați în investigație ne-au spus că au fost duși în eroare și au fost plătiți cu 200 de euro pentru a face publicitate unei companii de turism și nu au știut că mesajele publicate au tentă politică.
Analiștii comunității WatchDog susțin că, pe 1 mai, tiktokerii Sandu Ustețchi, Ana-Maria Ion și Victor Munteanu au mers organizat într-o excursie, sub sloganul „Mândria Moldovei”. În videoclipurile pe care le-au postat, influencerii arată locurile turistice din țară, dar și statuia lui Lenin.
,,Uitați-vă ce frumusețe”.
Unul dinte cei trei, Victor Munteanu, folosește expresia „Moldova Mare”, identică denumirii formațiunii politice conduse de Victoria Furtună.
,,Vă recomand să veniți să vizitați acestea locuri frumoase, Mândria Moldovei noi ne mândrim că avem așa locuri frumoase”.
De altfel, în postări apare și logo-ul campaniei „Mândria Moldovei”, despre care experții spun că seamănă izbitor cu cel al partidului Victoriei Furtună.
,,Asemănările sunt mult prea mari ca să fie întâmplătoare. Ar fi bine ca influencerii noștri să dea dovadă de multă responsabilitate, în raport cu ceea ce promovează, pentru că este mult mai ușor să previi decât să combați”, a spus expperta în spațiul informativ, Gabriela Revenco.
Experții vorbesc despre un truc psihologic folosit în promovarea politicienei, asemănător fenomenului „Georgescu” din alegerile din România din 2024. Atunci, un candidat necunoscut a fost votat de alegători doar pentru că numele său circulase intens pe TikTok.
,,Prin promovarea acestui mesaj, Kremlinul urmărește să ne țină cât mai departe de UE. Ei vor ca noi să credem că Moldova mare și frumoasă nu are nevoie de UE. Acolo, unde zic ei, se distruge cultura, tradiția și religia”.
,,Stai jos. Te binecuvântez!”.
Am încercat să obținem un comentariu de la influencerii vizați în investigația făcută de comunitatea WatchDog. Din cei trei, doar Sandu Ustețchi și Ana-Maria Iona ne-au răspuns la mesaj. Ei ne-au spus că a fost plătit să facă postări pentru o companie de turism și că nu știau că excursie ar avea vreo tentă politică.
Lasă un comentariu