Kremlinul și rețelele de dezinformare afiliate continuă să lanseze atacuri la adresa țării noastre și să submineze parcursul european al Republicii Moldova. Asta spun autoritățile și unii analiști în contextul ultimelor campanii de manipulare desfășurate de structurile rusești „Matrioșka” și „Pravda”. Președinția și Guvernul susțin că scopul acestora este destabilizarea internă și afectarea imaginii externe a țării. Potrivit acestora, Rusia ar fi investit deja 200 de milioane de euro în astfel de operațiuni de propagandă, echivalentul a 1% din PIB-ul Republicii Moldova.
În luna aprilie a acestui an, rețeaua rusă „Matrioșka” a lansat prima campanie de dezinformare și propagandă ce vizează țara noastră.
,,Unul dintre cel mai virale clipuri imită o investigație realizată de Viginum, agenția franceză care combate dezinformarea. În video se spune că Moldova ar plăti un milion de dolari pe zi pentru a promova imaginea președintelui Sandu pe Tiktok. Viginum nu a produs niciodată acel material. Clipul este un fals”, a spus Andrei Curăraru, expert în politici și securitate al comunității WATCHDOG.MD.
Campaniile de dezinformare o au ca țintă directă pe președinta Maia Sandu, care este acuzată de corupție și represalii. Videoclipurile sunt traduse în franceză, engleză și germană, și sunt promovate pe platforma X sau Bluesky.
,,Scopul este să afecteze reputația externă a Republicii Moldova, să o prezinte ca o țară coruptă intolerantă și instabilă. Sunt reluate teme clasice ale propagandei Kremlinului. Campania Matrioșka nu este doar despre voturi, este despre imagine: cine controlează imaginea Moldovei în exterior, controlează și poziția ei în Europa”.
O altă campanie cu același scop a fost desfășurată în perioada decembrie 2024 și martie 2025 și de rețeaua ,,Pravda”, o structură de peste 200 de site-uri și conturi, care difuzează narațiuni pro-Kremlin în mai multe limbi.
,,Moldova a fost ținta principală a acestei rețele, mai mult de 11.000 de articole pro-Kremlin la un milion de locuitori. Nicio țară din Europa de Est nu a fost vizată atât de intens”.
În aceeași campanie, au fost difuzate și informații false despre vestimentația Maiei Sandu, prezentând hainele sale drept produse de lux.
În replică, Igor Zaharov, purtătorul de cuvânt al președintei Maia Sandu a catalogat informațiile drept o ,,o minciună penibilă”. El a menționat că ,,Mii de cetățeni au văzut cum președinta călătorește alături de oameni, în aceleași condiții ca orice pasager, merge la aceleași magazine în care mergem noi toți. Iar 4 din cele 5 ținute prezentate în colajul „brandurilor” sunt produse în Moldova”.
Iar Guvernul susține că miza Kremlinului este de a destabiliza societatea în ajunul alegerilor.
,,Federația Rusă, potrivit documentărilor făcute de instituțiile noastre, a investit deja 200.000 de milioane de euro în propagandă și dezinformare, ceea ce este 1 % din BIP-ul Republicii Moldova. Cu acești bani puteam un proiect de parteneriat, așa cum facem cu europenii, cu colegii din Statele Unite, Japonia și alte state. Să construim școli, să modernizăm spitale, centre pentru tineri”, a spus purtătorul de cuvânt al guvernului, Daniel Vodă.
Oamenii sunt îndemnați să nu distribuie informații fără să le verifice.
Lasă un comentariu