Liberalizarea parțială a pieței asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto oferă șoferilor moldoveni mai multe opțiuni. Polița RCA pentru unul și același șofer variază ca preț la cele nouă companii care oferă aceste polițe, iar diferențele pot fi semnificative. Anterior, când tarifele erau strict reglementate de autorități, astfel de variații nu existau. Șoferii consideră aceste modificări echitabile.
,,E o idee bună, dar dacă o să fie echitabil repartizate responsabilitățile, dar și companiile de asigurări își îndemnească obligațiile ca peste hotare, pentru că la noi prețurile deja practic se aliniază la standartele internaționale, dar serviciile din păcate sunt din foarte proastă calitate”.
,,Cât plătiți acum pentru asigurare? – Sincer, nu-mi amintesc. – Cât ați fi dispus să plătiți? – Sincer, cu cât mai puțin, cu atât mai bine, dar înțeleg că banii vor fi folosiți pentru drumuri”.
,,Consider că ar trebui să fie într-o oricare măsură o delimitare de la șofer la șofer, fiindcă mare majoritate sânt șoferi de 20 de ani care n-o comis nici-o accident rutier. Sunt șoferi care de o an de zile și evident că în cazul lor, compania suportă alte cheltuieli”.
Vladimir Știrbu, director general al unei companii de asigurări, a explicat că firmele calculează costul asigurării auto în baza unui ghid stabilit de Banca Națională și a statisticilor proprii. Ghidul include numeroși factori.
,,Metodologia are prima de bază și are mai mulți coeficienți rectificare. Primul coeficient de rectificare este pentru categoria de vehicol. A doilea coeficient de rectificare este pentru teritoriu de utilizare a vehicolului. Ulterior factori de risc este posesorul vehicolului. Fizic sau juridic. Dar la persoana fizică se ia considerația vârsta, experiența și stagiu”.
Dacă un șofer nu provoacă accidente timp de un an, el beneficiază de o reducere de aproximativ 5%. Această reducere se cumulează. În schimb, dacă șoferul devine responsabil pentru un accident, prețul asigurării poate crește cu până la 20%.
De exemplu, să luăm cazul unei șoferițe cu o experiență de aproximativ 7 ani, care nu a fost implicată niciodată în accidente. Înainte de introducerea noilor tarife, ea plătea aproximativ 1.600 de lei pentru asigurare. După introducerea datelor sale pe un site unde pot fi verificate prețurile companiilor de asigurări, se constată că cea mai ieftină opțiune costă 957 de lei, iar cea mai scumpă 1.548 de lei.
Atât opțiunile mai ieftine, cât și cele mai scumpe au avantaje și dezavantaje, spune Știrbu. Potrivit directorului, compania sa a stabilit prețuri peste medie, dar oferă în schimb servicii mai complexe de consultanță pentru șoferi.
,,Avantajele cetățenilor este că dânsul are mai multă posibilitatea de a alege, de a selecta, de a studia. Fiindcă pân acuma era totul pe raft, cu același preț. Acuma cetățeanul are posibilitate de a alege. Însă aceasta posibilitate, acest drept de a alege, vine în spate și cu niște obligații. Adică trebuie să-ți asumi că ai ales ceva ieftin, trebuie să-ți asumi că nu ai consultat”.
În același timp, prețul asigurării obligatorii pentru taximetriști a crescut de peste două ori, ceea ce a provocat nemulțumiri în rândul acestora.
,,Ramura de taximetrie este în pericol, datorită deciziei BNM de a tripla costul RCA pentru taxi. Începând cu 15 ianuarie 2025 RCA pentru taxi crește de la 6 mii 800 pân la 15 mii de lei. Și acesta este prețul minimal. Este cel mai mare preț RCA din Europa pentru taxi. În București cu populația peste 2 mln RCA costă 8500 de lei moldovenești. Metodologia riscurilor pentru taxi este veche și de mult cere schimbări. În acest caz au de câștigat numai companii de asigurări. Doar în Chișinău lucrează peste 5 mii de șoferi. O mare parte din ei a să-și piardă lucru”, a spus Contantin CO=ondrea, directorul Asociației Patronale a Transportatorilor de Pasageri în Regim de Taxi..
Știrbu a menționat că firma sa asigură aproximativ 800 de șoferi de taxi. În timp ce doar 4% dintre toți șoferii înregistrați la companie sunt implicați în accidente, în cazul taximetriștilor rata este de trei ori mai mare – 12 din 100 de taximetriști provoacă accidente. La rândul său, ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba, a declarat că această modificare va fi în beneficiul șoferilor care respectă legea.
,,Dacă până la acea reforma toți plăteam egal RCA-ul, acuma asta nu mai este valabil. Ori în funcția de istorie fiecărui șofer sau fiecărui vehicol, oamenii vor putea plăti… Deci cei care sunt disciplinați și care nu fac accident, care nu sânt vinovați în accidente, sau nu încalcă regulile de circulație vor plăti mai puțin, pentru că ei reprezintă un risc mai mic în trafic. Deci asta este esența acestei reforme”.
Orice proprietar de automobil poate verifica costul asigurării pentru mașina sa. Pentru aceasta, trebuie să acceseze site-ul Băncii Naționale a Moldovei, secțiunea dedicată asigurărilor obligatorii, și să introducă numărul de identificare al vehiculului.
Lasă un comentariu