NOUTĂȚI

Peste 1.300 de copii refugiați din Ucraina s-au înscris în 151 de școli și 370 în 61 de grădinițe din capitală

Compus de Carolina Digori

Număr record de elevi ucraineni în Moldova. Peste 1.300 de copii refugiați din Ucraina s-au înscris în 151 de școli, iar alți 370 în 61 de grădinițe din Chișinău. Gimnaziul „Taras Șevcenco” este printre cele mai solicitate instituții de învățământ, unde Ministerul Educației implementează și un proiect pilot.

Peste 200 de copii refugiați din Ucraina și-au început sau își continuă studiile la gimnaziul „Taras Șevcenko” din Capitală. Pentru ei, în premieră, în țara noastră, au fost deschise clase cu predare exclusiv în limba maternă. Și profesorii sunt refugiați, iar manualele au fost aduse din Ucraina. Copiii au început să facă succese în procesul de învățare a limbii române

,, Bună ziua! Noi învățăm limba română la școală. Aș vrea să le recomand profesorilor să fie cei mai buni din lume’’.

Pe Daria am întâlnit-o în curtea școlii. Copila își lua rămas bun de la mama ei și se grăbea la prima oră, care urma să înceapă în câteva minute. Acum doi ani, fetița a fost nevoită să fugă din calea războiului și s-a mutat în țara noastră. Daria ne-a mărturisit că îi place viața ei nouă la Chișinău, însă uneori i se face dor de prietenele ei din Odesa. Eleva are o pasiune aparte pentru matematică și este dornică să învețe limba română.

,,Îmi place foarte mult, am colegi și învățători buni. M-am obișnuit rapid’’.

Pentru Sofia, o fetiță de șapte ani din Herson, sunetul primului clopoțel a răsunat în țara noastră. Copila ne-a spus că a fost nerăbdătoare să-și înceapă viața de elevă și să poarte uniforma școlară. Fetița obișnuiește să le povestească rudelor și prietenilor din Ucraina despre fiecare zi petrecută la școala moldovenească și se bucură de oportunitatea de a învăța mai multe limbi. Sofia are și o sugestie pentru conducerea școlii, dar și pentru colegii ei:

,,Pauzele să dureze mai mult! Copiii să învețe cel mai bine și să primească note bune’’.

Începutul noului an școlar a fost o provocare nu doar pentru elevi, ci și pentru părinți.

,, Ni-i mai este frică. E foarte încântată. Au început zilele cu program prelungit, am lăsat-o acolo pentru prima dată și i-a plăcut mult. Vrea la școală. Suntem foarte mulțumiți’’.

Corina Ghisca este profesoară de clasele primare cu o experiență de zece ani. Din cauza atacurilor rusești din Odesa, viața i-a devenit insuportabilă în orașul natal. Ucraineanca s-a refugiat în Moldova, unde a reușit să-și continue activitatea profesională. Corina pledează pentru învățarea limbii de stat și îi încurajează pe elevii săi să depună efort și s-o învețe pentru a se integra mai bine în societatea moldovenească.

,,Avem doar copii ucraineni în clasă. Este foarte plăcut să ai posibilitatea de a lucra în limba maternă, să îi înveți pe copii și să le cultivi dragostea pentru limba și țara . Copiii sunt foarte bine pregătiți, se observă că părinții au exersat cu ei’’.

,,Ei au nevoie să se adapteze în societate. Ei au stat doi ani acasă, au învățat în mediul online, iar înainte de aceasta au trecut prin pandemia de COVID-19. Copiii au găsit limbaj comun și interacționează’’, a spus Angela Moizesovici, director gimnaziul „Taras Șevcenco”.

În total, la Gimnaziul „Taras Șevcenco” învață aproximativ 290 de copii, 218 dintre care sunt refugiați.

Despre autor

Carolina Digori

Lasă un comentariu